Det søde alternativ

Når man konsulterer mig, til enten gennemgang af laboratorietest, vejledning ift kost eller andet, vil man næsten altid blive vejledt til at udelukke korn, mælk, svinekød og sukker fra sin kost.

 

 

Idag vil jeg tage fat i sukkeret og komme med nogle forslag på lækre og sundere alternativer end de usunde “fødevarer”, der er baseret på raffineret sukker.

Sukker dulmer og skaber afhængighed. Det giver dig et hurtigt rart kick, men derefter vil du ofte opleve at få negative tanker, blive forvirret, irritabel, frustreret, have vredesudbrud, blive rastløs, miste fokus, få hovedpine/migræne eller andre trælse symptomer. 

Disse symptomer vil du måske opleve, blive lindret, hvis du igen indtager sukker og så er den onde cirkel allerede igang..

 

 

Personligt har jeg oplevet sukker, som en af de værste syndere ift mit eget velbefindende. Jeg mærkede det først, efter jeg i en periode, blev helt clean fra alt ovenstående og derefter har eksperimenteret med og givet mig selv lov til, at spise det forskellige indimellem.

 

Jeg elsker slik! Og jeg giver mig selv lov at spise det indimellem. Men jeg betaler også prisen, når jeg har spist det. Jeg oplever et hjerte, der galoperer, når jeg kommer i seng. Min nattesøvn påvirkes den efterfølgende nat. Jeg har brug for ekstra væske. Mit ansigt hæver vildt op. Mit humør påvirkes til den dårlige side og min fordøjelse er i den grad på overarbejde de efterfølgende dage.

 

Alle disse symptomer, har jeg levet med on/off i årevis, uden at vide, at det bla var sukkeret, der udløste dem! Og jeg dæmpede dem med mere sukker, der igen dæmpede den brand, jeg havde startet i min krop. Det var i den grad en ond cirkel – og jeg var ikke engang storslem med sukker. Bare lige lidt hist og her. Oftest om eftermiddagen, når trætheden meldte sig eller når ovennævnte symptomer blev for meget. 

 

 

Idag har jeg heldigvis mange lækre alternativer til det raffinerede sukker, min krop ikke tåler. Og når jeg indtager sukker, er det et aktivt valg jeg tager. Jeg kender prisen, der skal betales i dagene efter og jeg kender de sunde “tricks” og alternativer, der kan afhjælpe den værste sukkertrang dagen derpå.

 

Det er forskelligt, hvordan vi mennesker påvirkes af de madvarer, jeg anbefaler at du undgår. Det vil derfor også være forskelligt fra person til person, hvordan man reagerer på sukker. Derfor lægger jeg stort set altid en plan for dig, der fører os hen hvor du er helt clean for alle de ovennævnte fødevarer. Hvis du herefter virkelig gerne vil teste, hvorvidt din krop reagerer på dem eller ikke, er det ok at du prøver at indtage en ting ad gangen.

 

Det jeg rigtigt gerne vil, er at DU bliver i stand til, at mærke og lytte til det din krop siger til dig. Din krop er så mega sej, at den reagerer på det du indtager og dermed fortæller dig, hvis den ikke kan tåle det. Det kan være i form af hovedpine, mavepine, oppustet mave, forstoppelse, diarre’, kløe på huden/i ørerne eller andre steder, udslæt, opsvulmet/øm/rød tunge, hysteri/vrede, tristhed, ekstrem træthed, væske i kroppen eller andet.

 

Det er de signaler mange af os ofte bare lever med og har gjort i mange år, uden at tænke på at de kan skyldes det mad vi indtager. Og det er de signaler jeg, som din health mentor, rigtigt gerne vil have at du lærer at blive opmærksom på og lytte til, så du ikke længere skal gå og have det dårligt på den ene eller den anden måde <3

 

    

 

Du får her 10 forslag til sundere alternativer til raffineret sukker. Det er ikke altsammen ting, du bør indtage i kæmpestore mængder. Du skal se dem som støtte til dig, når sukkertrangen melder sig og til eftermiddags/aftensnacks eller desserter:

  • Alle slags nødder. Bland dem evt med lidt rå lakridspulver. Har du prøvet macademia nødder? Dyre, men efter min mening den lækreste nød i verden!
  • Urtete. Vælg den du allerbedst kan lide og gør det til lidt lækker shopping, at udforske te-verdenen. Jeg synes, at lakrids og mynte er gode smage, hvis jeg har sukkertrang. Hvis dine sukkercravings er ved at slå dig omkuld, kan du med fordel tilsætte en teskefuld kokosfedt til din te. Det dæmper dine cravings med det samme og tilfører en lækker fedme til din te.
  • Bananpandekager. (1 portion) Blend 1 æg, 1 æggehvide, 1 banan, 1 spsk loppefrøskaller og vaniljepulver (ikke sukker), lidt citronsaft eller evt kardemomme. Steg dem som små pandekager i rigeligt kokosfedt. Opskriften kan også bruges til lækre svampede æbleskiver. Fyld lidt kokosolie i hullet på din æbleskivepande. Fyld hullerne op med dej. Når de har bagt lidt (1/2-1 minut ca) kan du tage en halv æbleskive og lægge ovenpå en anden, så de bliver “limet” sammen. Drej forsigtigt æbleskiven rundt og lad den stege færdig på alle sider.
  • Frugt skåret i skiver og både. Dyp det i peanut/hasselnødde/mandelsmør. Købes i Helsekost eller velassorteret dagligvarebutik.
  • Smoothie af kokosmælk, banan, frosne hindbær eller jordbær og lidt vaniljepulver (ikke sukker). Alt blendes og nydes med det samme. Tilsæt evt 1 scoop super sundt plantebaseret proteinpulver og du får et helt lille måltid <3
  • Chiagrød. Min yndlingsopskrift er: 1 dåse kokosmælk blendes med en stor håndfuld frosne hindbær eller jordbær og lidt vaniljepulver. 5-6 spsk chiafrø røres i og det trækker i køleskabet til næste dag. Jeg foretrækker Anglemarks øko kokosmælk, fordi den er super cremet, men alle slags plantemælk kan bruges. Hvis du oplever, at din grød er lidt tynd i det, efter den har trukket, tilsætter du bare lidt flere chiafrø og lader det trække lidt længere tid. Er den omvendt for fast, kan du blot tilsætte lidt mere mælk.
  • Lav lækre Rawkugler <3
  • Chokolade softice med et twist af karamel. (2-3 portioner). 2 frosne bananer, 2 spsk peanutbutter, 1 spsk rå kakaopulver, 1/2 tskf vaniljepulver (ikke sukker), 1 spsk Maca pulver (kan undlades, men så får du ikke karamelsmagen), mandel eller anden nødde/plantemælk til rette konsistens. Pynt evt med hasselnødder. Alt blendes og spises straks. Kan også fryses til lækre ispinde eller med lidt mere plantemælk i, fortyndes til en lækker smoothie.
  • Grønkålschips. Skyl grønkålsbladene og dup dem gøre. Riv bladene i passende chips størrelse. Bland dem med et par spsk olivenolie. Fordel dem på en bageplade med bagepapir og drys med salt og evt andre krydderier. Bag ved ca 175 grader i ca 10-15 min. eller til de er sprøde, men ikke brændte.
  • Grøntsagsstave med lækker hjemmelavet humus er også en super lækker snack, der kan dæmpe dine sukkercravings. Bla pga de sunde kulhydrater i grøntsagerne og fordi olien i humus giver ro på dit blodsukker. Prøv at eksperimentere med rødbede, sød kartoffel eller anden type end bare almindelig humus hver gang <3

 

 

Og husk, at proteiner fra kød, lækre økologiske og sunde olier – evt som olieshot blandet op med lidt ren friskpresset juice eller en rask gåtur også kan aflede din sukkertrang 🙂

 

Kig evt lidt på produkterne fra The raw chocolate company  Deres produkter er sødet med kokossukker, der ikke påvirker dit blodsukker, lige så meget som almindeligt sukker.

 

Men igen; ALT med måde. Sundere sukkeralternativer kan også skabe afhængighed, overvægt og ubalancer, hvis man overspiser af det!

 

 

 

 

Skriv et svar